Tuesday, August 17, 2010

ASK (Allah sentiasa kabulkan)

setiap kali Ramadhan mesti saya ada 1 list panjang mengenai doa tapi up to date punyalah...iyalah Alhamdulillah tahun lepas punya dah dimakbulkan ...lepas tuh ada keinginan lain plak ..ada 11 bulan untuk berusaha..tapi bulan Ramadhan nih lah tawakal dan berdoa kepada Allah....saya ada tips Doa cepat dimakbulkan..bila kita berdoa tuh kita bayangkan apa yg kita nak..bila kita gambarkan..Insya allah cepatlah Dia dtg..tapi nak beritahu gak nih Doa yg kita minta pasti akan dimakbulkan oleh Allah tapi melalui perantaraan manusia..agak2 korang lah kan kalau perantaraan malaikat doa korang dimakbulkan..mau menggigil plak kan bila malaikat turun....sedangkan Rasullullah pon menggigil bila ayat pertama Iqra' diturunkan melalui Jibrail...inikan pula kita yg ummat biasa2 jer nih....pengsan terus apa....tapi minta dijauhkan lah dari kebutaan bila Dia sampai..bukan apa..bila Dia sampai tuh lah kita selalu xperasan

korang pernah degar cerita Pak Ali?? ok saya, izyan akan menyampaikan sebuah cerita...ok kawan2 sila tepuk tangan .....teng teng dah abes bye!! (ini cara ayah masa kecik2 bila minta ayah cerita bed time story T_T)ok macam nih kisah dia..al-kisah maka tersebutlah kisah...maka Pak Ali nih seorang yg sangat2 Alim di sebuah kampung nih...maka satu hari kampung tuh banjir..so org kampung pon selamatkan lah diri dkt 1 bukit nih..orang kampung nih perasan kat bukit tuh xder pak Ali, so diorang pikir nih Pak ali mesti ada kat masjid..Maka mereka pon bawak SUV Land ROver nak selamatkan Pak Ali.."Pak Ali, jomlah selamatkan diri ..kita pergi bukit tinggi kat hujung kampung"..tapi Pak Ali jawab " korang pergilah dulu, aku nak doa kat Allah supaya Allah tolong aku"..so orang kampung pon pergilah ke bukit...nak jadikan cerita air pon dah sampai pinggang nih..mereka mulai risau Pak Ali xsampai2 lagi kat bukit tuh..so orang kampung pon pergi ke Masjid, ini kali diorang bawak Bot plak...tgk2 Pak Ali dah ada dekat atas meja masjid.. " Pak Ali, marilah bahaya nih "...Pak Ali nih kira kes degil bin degol lah kan masih lagi cakap "korang pergi jer..aku nak berdoa dengan Allah" ...diorang pon baliklah ker bukit....dah sampai satu tahap sangat2 bahaya bila air dah parat bumbung rumah..ini kali penduduk dah mula risau pak Ali xdatang2 lagi...so, diorang pon pergi ke masjid dengan Helikopter plak ...Alhamdulillah Pak Ali kat bumbung masjid..."Pak Ali jomlah, naik helikopter nih, orang kampung dah risau kan Pak Ali'...tapi ini Pak Ali kan dah tahap degil punya orang yg teramat sangat..." xper, korang pergi jer..aku pasti Allah akan makbulkan doa aku untuk selamatkan aku"..orang kampung pon pergilah..tapi dah sampai ajal Pak Ali pon meningal dunia...time nak berjumpa dengan Tuhan ...Pak Ali nih marahlah..." Ya tuhan, kenapa Engkau xselamatkan aku, padahal aku sudah banyak kali berdoa dengan Kau..dan tidak pernah aku melakukan dosa"..maka Tuhan pon menjawab "wahai Ali, Aku sudah datang tapi KAU BUTA..AKU DATANG DENGAN LAND ROVER..kau tolak..kemudian AKU DATANG DENGAN BOT...kau tolak lagi..yang terakhir AKU DATANG DENGAN HELIKOPTER, tapi kau masih menolak..maka tibalah ajal kau Ali"

so, kawan2 dah paham kan....saya percaya anda semua pelajar2 Anugerah naib Canselor (doa nih cepat amin!!) so xpayah cerita banyak2 kali ...doalah selagi termampu..tapi minta jangan buta bila Dia sampai yer..amin

list thn nih..macam biasa ampunkan dosa saya, mama, ayah, Alif, mati dalam Iman panjangkan Umur, Murahkan Rezeki, Terus MAsuk Syurga tanpa di hitung,dinaikkan pangkat thn ini juga, dikurniakan level confidence yg sangat tinggi, dilembutkan hati bagi sesiapa melihat, sayang dan terpesona dengan saya (nih bab nak pikat client eh bukan nak buat calon suami maaf!!)ok yang nih doa saya dapat ilham dari Umrah thn 2008 nak amik saya halalkan eh..Ya Allah izinkan lah aku menjadi anak yg solehah seperti Fatimah AzZahra yg dibanggakan oleh ibu bapanya, jadikanlah aku isteri solehah seperti Saydatina Khadijah membuakan suaminya yg sangat mencintainya dan teramat setia kepadanya, (penting untuk masa depan yer even belum bergelar isteri..nak jugak) Cerdikkan aku seperti Saydatina Aisyah yg dapat menghafal semua Hadith baginda, Cantikkan aku seperti Zulaikha yg dapat menundukkan lelaki seHandsome Nabi Yusof, kayakan aku seperti Ratu Balqis yg dapat menundukkan lelaki sekaya Nabi Sulaiman...
Amin!!!

Love,
Izyan Ismail

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails